Kuchař často zažívá situaci, kdy právě na talíř nalije poslední kapku omáčky, hotové jídlo posílá za hosty a zrovna v ten okamžik od kolegy číšník z dálky slyší, že host právě odešel. Těžko se najde kuchař, který by nikdy nezažil takovou frustraci při výdeji jídla.
Je přirozené že hosté odcházejí a přicházejí od a ke stolu v průběhu večeře, z důvodů, které jsou naprosto přirozené. Hodí se však dát pár užitečných rad všem skvělým lidem, kteří mají zájem o gastronomii a nejí jim lhostejná psychická pohoda kuchaře, který právě připravuje jejich pokrm.
Rázné chování v Michelinské restauraci
Dokonce v Michelinské restauraci v Berlíně se rázně vypořádají s hostem, který si chce odskočit právě v momentě, kdy je jídlo dokončeno. „Vaše jídlo je právě hotovo“, zní nekompromisní hlas pana vrchního.
Host se lehce povinile vrací na své místo u stolu, kde již čeká skvělé Kobe hovězí z Nebrasky. Je pozoruhodné, jak silně si kuchař a vrchní stáli za svým a nebáli se dát hostovi najevo, že takhle tedy ne.
Od rizota a těstovin rozhodně neodcházet
Obvykle si hosté mohou od stolu odejít kdy chtejí, ale pát typů pro hosty se hodí zmínit:
- když se čeká na studený předkrm, lze odcházet, jak je libo, většina předkrmů se dá pár minut pozdržet
- při čekání na polévku platí stejné pravidlo, jako u předkrmu
- rozhodně se nevyplatí odcházet před podáváním těstovin, ohřívání se zničí
- rizoto se stejně jako těstoviny zničí ohříváním
Pokud host čeká na hlavní chod, vždy by se měl raději zeptat obsluhy, v jaké fázi je jeho pokrm. Mohlo by se stát, že je maso již nakrájené, a to znamená podávat co nejrychleji to jen jde.
Existují pokrmy, u kterých říká kuchař kdy se podává, ne host. Není jich mnoho, avšak právě rizoto mezi ně opravdu patří. Je vhodné brát tyto rady na zřetel, mnohé kuchaře to jistě potěší.