Zajímá vás historie jedné z nejpopulárnějších cukrovinek u nás i ve světě? Kde se vzala, jak se vyráběla, jaká úskalí musela překonat než dosáhla podoby, ve které ji dnes známe, a jak vypadal její vývoj u nás i v ostatních částech světa? V dnešním díle se zaměříme na vývoj žvýkaček u nás.
Žvýkačky dnes zná snad každý, někdo se bez nich dokonce nedokáže obejít. Jak ovšem žvýkačky vznikly? Kdo přišel s nápadem vymyslet žvýkací gumu? A jak se k nám žvýkačky dostaly?
TIP: Někdo rád zdobí dorty ovocem a někdo může dort ozdobit například i žvýkačkami, záleží na kreativitě.
Recept na žvýkací gumu v rukou špióna
Roku 1869 založil člen maďarské šlechty Szalatnay továrnu na výrobu cikorky ve Velimi, která se rychle rozvíjela. Roku 1892 koupil továrnu císařský rada, průmyslník a majitel továrny na cikorii v jedné osobě Adolph Glaser z Prahy. Po koupi rozšiřuje nejen továrnu, ale i sortiment – o cukrovinky.
Roku 1906 dostal továrník Glaser nápad a vyslal do Ameriky svého důvěrníka, aby zde tajně vyzvěděl způsob výroby žvýkací gumy. Ten špionážní úkol přijal a vydal se do Ameriky, kde se nechal najmout do největší továrny vyrábějící žvýkací gumu. Po dosáhnutí požadovaných znalostí spojených s výrobou žvýkací gumy se vrátil zpět a předal informace samotnému Glaserovi.
V roce 1910 začala továrna vyrábět první žvýkačku obalovanou v cukrové moučce s příchutí Rose a Nektar nazvanou Rici, která byla k nerozeznání od té pravé americké. Rici žvýkačka měla velký úspěch a brzy se o ní mluvilo po celém Rakousku – Uhersku.
Výroba žvýkaček
Prim však dlouho neudržela, výroba vázla a byla ukončena o dva roky později, tedy v roce 1912. Výroba žvýkací gumy byla zastavena, později pak dokonce zakázána. Roku 1925 se opět obnovila výroba, ale již po roce se výroba ve Velimi opět zastavila.
Mezi dalšími jmény, spojenými s výrobou žvýkaček, se objevil J. Bělohubý z Hluboké nad Vltavou a Orion Praha. J. Bělohubý rozbíhá výrobu žvýkaček roku 1936 pod názvem Hanka, později pak pod obchodním názvem Peny. Po jeho smrti v roce 1938 však výroba končí.
Po 2. sv. válce byla výroba žvýkací gumy zakázána z hygienických důvodů. Roku 1956 byla výroba opět povolena. Důvod byl jednoduchý. Lidé po žvýkačce stále toužili a to vedlo k rozšiřování nelegálních obchodů. V roce 1956 se žvýkačka vyráběla v Liberci v továrně Poživatina (LIPO) a o něco později pak i v závodě Stollwerck (FIGARO) v Bratislavě. V roce 1956 – 57 pak proběhlo sloučení obou továren ve Velimi.
Roku 1957 byla zahájena výroba obdélníčkové, na polštářky dělené žvýkačky s peprmintovou příchutí, a o několik let později i žvýkaček ovocných. V roce 1958 – 60 proběhla tzv. specializace závodů na jednotlivé skupiny výrobků.
Počátky dovozu žvýkačky z Holandska a z NDR: Roku 1966 byla podepsána dohoda o spolupráci s firmou Maple Leaf Amsterodam, díky které se roku 1968 (až 1993) začala vyrábět plátková peprmintová žvýkačka, bublinkové Pedro a později i ovocné žvýkačky, taktéž plátkové.
Zdravotní žvýkačky s lyzátem
Postupem času se ve Velimském závodě vyráběly žvýkačky pod názvem Sevak /zdravotní žvýkačka s biologickou složkou – lyzátem, ve spolupráci s Ústavem sér a očkovacích látek v Praze. V roce 1980 pak byla do závodu přivezena nová linka na Pedro i na plátkovou žvýkačku.
Roční výroba Peder a plátkových žvýkaček se pohybovala mezi 1200 až 1400 tunami. Roku 1992 byl závod ve Velimi zprivatizován firmou Nestlé, roku 1994 byl závod zrušen a výroba převedena do Liberce. V roce 1995 se již na pultech prodávají Pedra vyrobená v liberecké továrně.
Mezi lety 1992 – 1994 proběhla výroba plátkové žvýkačky s přídavkem Juwimu (výtažek ze sušené krve, který obsahuje volné aminokyseliny, oligopeptidy, vitamíny a další důležité látky). Při privatizaci Čokoládoven firmou Nestlé a Danone bylo rozhodnuto, že žvýkačky do sortimentu firmy nezapadají, a proto se do rozvoje strojního zařízení nebude již investovat.
Výroba žvýkaček tak byla postupně snižována, až byla v závodě LIPO zastavena nadobro. Do závodu LIPO nebyla přesunuta ani linka na plátkové žvýkačky z Velimi, kde výroba taktéž skončila. Rozhodnutí bylo jasné, do žvýkaček nepůjdou již žádné investice, ani marketingová propagace.
Poslední reklama běžela v ČT a týkala se žvýkaček bez cukru s tématem Policie. Pokud různí dovozci začali dovážet žvýkačky, nejednalo se o velké množství jednoho druhu, ale spíše o malé, zato velmi rozmanité množství žvýkaček různých tvarů, chutí i balení.
Mezi všemi žvýkačkami nakonec zvítězila firma Wrigley, které pomohla masivní reklamní kampaň, na což ostatní společnosti neměly prostředky.